Ridderkerk. Ned.Herv.Kerk.

Foto uit 1923.
Uitg G.Bulsing, Gzn.

ln de tweede helft van de l5e eeuw werd een kerk gewijd aan Sint Joris opgericht. In 1602 werd een singel of kerkgracht om de kerk aangelegd. Vanaf toen werd de kerk met het ovale kerkhof bekend als de Singelkerk. De oorsprong van cirkelvormige en omsingelde kerkhoven moet worden gezocht in het verleden waarin nederzettingen vaak werden gesticht op terpen en zoals in de omgeving van Ridderkerk op donken, (restanten van) rivíerduinen. De kerkgracht was verder gunstig voor de ontwatering. fungeerde vaak als waterbuffer voor vee en bluswater. Bij aanleg van de gracht werd de vrijgekomen grond vaak gebruikt om het kerkhof op te hogen. ln de kerk en op het kerkhof werden tot 1820. toen de buitenbegraafplaats Rusthof werd aangelegd. de doden begraven.