Ko van der Spoel wordt 90 jaar. Op de foto Co met driespan,

Nicolaas van der Spoel werd op 5 april 1896 geboren in Barendrecht, maar ver huisde op 2-jarige leeftijd naar Slikkerveer. Ko, zoals de meeste mensen hem kennen, heeft vrijwel zijn hele leven als 'boerenknecht en ais "eerste bouwknecht" in Ridderkerk gewerkt. Al heel vroeg had hij belangstelling voor het boerenbedrijf. Zo ging hij als schooljongen voor- en na schooltijd de kippen voeren bij boer Van der Kulk in Slikkerveer. Hij verdiende daar een stuiver in de week mee,
Als elf jarige jongen ging Ko voor een jaar werken bij Sloof manufacturen-zaak. Sloof ventte zijn garen en band langs de deur en Ko werd ingehuurd om de kruiwagen te duwen. De eerste boer waar Ko voor ging werken was Maaskant. Opa van der Spoel, zoals hij nu in de familie door zijn vele nazaten wordt genoemd, kan nog smakelijk vertellen over die tijd waarin hij met de hondenkar ging melken.
Ko vervulde in 1917/18 zijn dienstplicht maar kreeg na een half jaar al vrijstelling omdat hij kon aantonen dat hij in die tijd ergens als bedrijfsleider fungeerde. Overigens was het in die tijd niet gebruikelijk dat je als bouwknecht een vast dienstverband had. Elk jaar verhuurde je je opnieuw,

Meestal werden hierover in de herfsttijd tijdens het ploegen al afspraken gemaakt. Ko van der Spoel, over wiens enorme kracht nu nog verhalen de ronde doen, heeft voor de meeste boeren in Ridderkerk gewerkt. Zo heeft hij op de loonlijst gestaan bij Maaskant, Wiek Dam, Aart van den Hoek, Adriaan Blok, Jacob Groenen-boom, Izak van der Waal en Wim Bol.
Vele zaken kan hij zich nog haarfijn herinneren. Zo weet hij nog dat een eerste bouwknecht in 1923 fl. 15;- per week verdiende. Ko van dér Spoel woonde vele jaren met zijn vrouwen 7 kinderen in een dijkhuisje aan de Ringdijk waar nu het viaduct van de Rotterdamseweg ligt. Bij de watersnood van 1953 heeft dit huis vrijwel helemaal onder water gestaan en heeft de familie een ander huis betrokken.
Sinds augustus 1985 woont opa van der Spoel in het bejaardentehuis Reyerheem en genoot toen met zijn 90 jaar nog van een goede gezondheid.