De veerboot Marsdiep gekanteld op de werf. 1962.
Dit schip onderhield de verbinding van Den Helder naar Texel.
De kaping
De veerdienst tussen Texel met het vaste land werd in 1982 onderhouden door de veerboten Texelstroom, Marsdiep en Molengat, eigendom van de TESO. Vele lezers van deze rubriek zullen ongetwijfeld gebruik gemaakt hebben van deze veerboten tijdens een bezoek of vakantie aan Texel. De periodieke dokbeurten van deze veerboten werden uitgevoerd in Harlingen, later Amsterdam of Rotterdam. Tijdens een dokbeurt bij Boele Bolnes is de Marsdiep gekanteld, waarbij de boot en het dok zwaar beschadigd werden. Bij het aanbesteden van de reparatie kwam Boele volgens de TESO met een veel te hoge prijs uit de bus. Om Boele te pressen met een betere offerte te komen, dreigde de TESO gebruik te maken van de concurrent in Bremen. En dat in een tijd dat de Nederlandse scheepsbouw zat te schreeuwen om werk. Toen Boele geen krimp gaf moest de TESO doen alsof ze het schip inderdaad naar Duitsland zouden brengen. Het werd een soort kaping. Met sleepboten is de veerboot Marsdiep, die op dat moment al waterdicht was en weer in het water lag, naar de Parkkade gebracht en werd daar op een opvallende manier zeeklaar gemaakt. Een personeelslid van TESO werd zelfs naar Bremen gestuurd. Het schijnt geholpen te hebben, want Boele kwam met een lagere prijs en mocht de reparatie alsnog uitvoeren. Het bovenstaande naar aanleiding van een reportage ”Voor het laatst aan het roer” uit de Texelse Courant d.d. 9 november 2001