Oostendam hoek Pruimendijk omstreeks 1910

Wat op deze foto is afgebeeld, is echter alles Ridderkerks gebied. in het huisje op de achtergrond önder aan de Oostendam behoort sedert bijna 650 jaar tot de jurisdictie van Ridderkerk. Op de ansicht kaarten is desondanks meestal vermeld Hendrik Ido Ambacht. Gezien de nauwe banden die Oostendam in velerlei op stoep van de Prnimendijk woonde destijds de winkelier Cent van Montfoort. Över de familie van Montfoort die op deze plaats vroeger een kleine vlasboerderij had, handelt het boekje Huig Baas door Jacob de Rooy.

Oostendam,
Bewoners van de dam verzameld voor een kiekje. In het midden het winkeltje van winkekier/rietdekker en zondagschoolmeester Vincent van Montfoort.
Wandelend met zijn vrouw riepen de kinderen "cent met zijn halfje.
Het huis is in 1939 afgebroken voor de oprit van de brug. Links het huis van Arie Molendijk