De Korenmolen "De Kersenboom" Laatste molenaar De Kool

De molen van Rijsoord.
Een bouwwerk, hetgeen in 1822 in bedrijf werd gesteld, stond aan de Waaldijk (hoek Rijksstraatweg). De eerste steen werd gelegd door Arie Karseboom, oud 5 jaar, op 16 maart 1822, gebouwd in opdracht van Van der Ven, die de molen, voordat deze was afgebouwd, heeft overgedaan aan Gerrit Dijksman de Kool. De familie de Kool heeft tot het laatst gebruik van de molen gemaakt als graanmolen. Deze familie was één van de bekenste meel- leveranciers aan alle bakkers in de omtrek. De molen is verkocht aan apotheker Timmers die het buitenaanzicht heeft laten restaureren. Het geheel vormt toen nog een fraai gezicht. ln vroeger jaren waren er nog enkele molens in Ridderkerk, waarvan alleen het on derste gedeelte is overgebleven. Deze zijn nu in gebruik als woonhuis, één aan het Bolnesserdijkje en één aan de Ring dijk te Ridderkerk.
De molen is heden verplaatst naar de Waalweg ivm met slechte windvang