Boerderij G.A. van der Waal 1935.

Dit is hoeve aan de Lagendijk 191 van G.A. van der Waal schuin tegenover "Vredehof" aan de zijde van de polder Oudreijerwaard.en afgebroken.
Op deze foto ziet men hoogte verschil in het rietendak tussen woonhuis en schuur.
Op deze foto ziet men slechts eenduidige gesmeden muurankers.
Toch had ook deze boerderij een Anno en wel 1777.Dit stond vermeld op het lichte ,vierkante vlakje links van het raam , onder het bovenste raam.
Op de zijgevel van de schuur, tussen het 1e en 2e inwerpluik, manshoogte boven de straat, ziet u de brievenbus der PTT.
In de 19 e eeuw is vlasboer Cornelis van der Waal in de nacht overvallen en beroofd .
Bij deze overval is hij 2x gestoken met een mes en 700 gulden armer gemaakt.
De daders zijn snel gepakt en 4 van de 5 "Werkendammers" zoals ze werden genoemd
zijn in Dordrecht ,als een van de laatste ten uitvoering gebrachten doodvonnissen,
opgehangen.
(google,laatste doodvonnis ridderkerk)
Na zijn vader Gerrit Aart is de boerderij voort gezet door zijn zoon Wout van der Waal die zich toelegde op de graan en kunstmesthandel.
Halverwegen de jaren '60 is deze boerderij in vlammen opgegaan door het werk van een pyromaan.
Het gezin van der Waal kon ternauwernood aan de vlammen ontkomen.
Op de zelfde plaats werd een nieuwe loods gebouwd.
Daarna zijn zonen Gert en Martin in het bedrijf gekomen.
Begin van deze eeuw hebben ze hun bedrijf afgebouwd en de grond verkocht.
Thans zijn op deze plaats een aantal nieuwe woningen verrezen.
In de arbeiders woning woonde halverwege de vorige eeuw het echtpaar van Oossanen.
Hierna volgt (richting dorp) de woning van Martin.
Daarnaast de woning van het echtpaar Mans-Los.
Het volgende huis was de renteniers woning van G.A.van der Waal die daar nog jaren met zijn dochter Geertrui heeft gewoond.
Later werd het huis bewoond door Rob de Ruijter van uitvaartverzorging Ridderkerk.
Vermeldingswaardig is nog de buurman aan de andere zijde, richting Rijsoord.
Dit was de familie Oosthoek.
Deze hadden een particuliere typeschool.
Honderden leerlingen is hier de typevaardigheid aangeleerd.
AVW