Panorama Ridderkerk 1945

Bron Fototechn bedrijf KLM Schiphol
Op de hierboven afgedrukte foto ziet u het centrum van de gemeente, gewoonlijk aangeduid met „dorp" zonder meer. U ziet buiten de bebouwing op en langs de dijken en de Kerkweg alleen de toen reeds 25 jaar oude woningstichting Patrimonium: het grote rechthoekige vlak in de onderste rechterhelft, dat als een schiereiland uitsteekt in de wei- en bouwlanden. De brede, witte lijn die aan de onderzijde van de kaart ontspringt en midden over de kaart naar boven loopt is de Ringdijk met daarnaast de benedendijk. Rechts daarvan kunt U met wat goede wil de ruïne ontwaren van de boerderij Huis te Woude. Deze monumentale boerderij was juist enkele dagen vóór dat de foto genomen werd grotendeels door het vuur verwoest. Hij is echter weer opgebouwd en een afbeelding daarvan kunt u aantreffen hierna op blz. 14. De dijk waar we het over hadden loopt op dit stuk nagenoeg Noord-Zuid en boven het midden van de kaart ziet u deze dijk naar links afbuigen (naar het Oosten) en hij heet daar Molendijk. De linkerhoek van de kaart was een oorspronkelijk buiten de beschermende dijk gelegen uiterwaard. Het gedeelte tegenover boerderij Huis te Woude, was in de 16e eeuw ingepolderd en heet nog steeds Polder Woude. De kade die deze polder aari de zuidzijde afsloot en als een rechte witte streep naar de linkerkant van de kaart loopt heet Muizenkade. Zo genoemd naar de familie Muys van Holy, eigenaresse van polder en boerderij. De Kerkweg loopt vanuit het midden schuin naar rechtsboven en de Lagendijk kunt u vervolgens zelf gemakkelijk vinden. U moet zich nu realiseren dat het gehele op de rechterzijde van de kaart afgebeelde gebied volledig met woningen is bezet.