Ridderkerk. Kerktoren der Ned.Herv.Kerk 1946.

1946
Uitgave Wed. de Jong "de Bijenkorf" C85 Ridderkerk.

De verdwenen klok in oorlogstijd.
Toch zou, al was de klok verdwenen, het luiden niet ophouden. Het was Smit Slikkerveer, die een variant vond om het volk te bepalen bij de dood, door bij een overlijden te luiden en des zondags het volk ter kerke te roepen. De heer C.Pot, vermaard om zijn muzikale gevoel, kwam op het idee, een aantal oude motor-assen dienst te laten doen als klok. In de fabriek werden proeven genomen en de assen uitgezocht die de beste klank konden voortbrengen. De installatie werd vervolmaakt door een aantal hamers als 'klepels' om te bouwen en deze met een klokkentouw te verbinden. Alles gebeurde zo snel, dat slechts enkele dagen zonder klok is geleefd. Het geluid was een groot succes en op behoorlijke afstand nog hoorbaar. Tot het einde van de veertiger jaren heeft de klok dienst gedaan. Het was ook deze klok die op de avond van de vierde mei de bevrijding heeft aangekondigd. Het klonk als muziek in de oren.