Watersnood 1953.

Deze foto is genomen op z.g.n. de bagger die bij ons in de volksmond zo werd genoemd. Op de achtergrond zie je het pontje naar Kinderdijk. Op deze plaats hebben ter herinnering nog jaren 3 betonnen caissions gestaan na de watersnood. De bagger was een brede verhoogde strook land die werd bewerkt door boer Blok van de Lagendijk te Ridderkerk. Het liep van de Veerweg naar de oude haven ingang van Ridderkerk. Er is na de watersnood vlak langs de Noord een houten bekisting van van 1,5 mtr hoog en 1mtr breed weggezet tevens in de midden nog een aarden wal van 4 mtr breed en 2 mtr hoog over de hele lengte voor meer veiligheid van de polder Donkersloot. Ik vermoed dat de naam De Bagger is ontstaan omdat het opgespoten terrein was en voor de volksmond dus bagger.
Info: Wim v.d Velde Zevenbergen.

Vorige

Volgende

Heeft u op- of aanmerkingen of heeft u
aanvullende informatie over deze foto?