Vervoer pulp naar klant door Piet de Jong

Foto uit 1932
Vervoer pulp naar klant door Piet de Jong, bezig met lossen.

Pulp was een restproduct van suikerbieten die op de suikerfabriek tot suiker waren verwerkt. Voor Ridderkerk en omstreken waren dat de suikerfabrieken in Oud-Beijerland en Puttershoek. Als de bieten werden aangevoerd werd er regelmatig een retourvracht (natte) pulp mee terug genomen. Op elke boerderij waren wel een of meer z.g. pulppitten, een ronde kuil van betonnen keerwanden met een doorsnede van een meter of 5-6, plusminus 80 cm onder het maaiveld en 1,5 meter er boven. In de herfst werden deze gevuld met bietenkoppen, het blad van de biet wat er bij het oogsten werd afgehakt. Een laag bietenkoppen, een laag pulp, vervolgens weer een laag bietenkoppen, weer pulp tot dat de pit vol was. Een ouderwetse manier van inkuilen van veevoer dus. De pit werd afgedekt en met wat extra druk belast en voor de vorst afgedekt met stro of riet. Zo was de cirkel weer rond. A.v.W.