Het politiekorps in1946.

De eerste statiefoto na de oorlog van het gemeentelijk politiekorps Ridderkerk in 1946
Zittend v.l.n.r.: P.Lodder, C.de Haan, J.van den Berg, J.Florijn, A. van Straten (inspecteur), D. Dusschooten, G.P.Peduzzi, C.Punt en K.van der Steen.
Middelste rij: K.M.Daane, H.de Bode, P.van der Staaij, J.Rijsdijk, IJ.J.Oostdijck, H.C.A.van Straten, A.van der Burg, P.M.Brand en A.de Slegte.
Achterste rij: F.Sterkenburg, P.Bijl, H.Tieleman, A.Broekhuizen en M.van der Burg.
H.C.A. van Straten (in de tweede rij). was in de oorlog ondergedoken bij H. Kruithof-Verschoor, weduwe van de op 10-5-1940 gesneuvelde F. Kruithof. In mijn studeerkamer nog steeds een schilderijtje van Henk hangt, dat hij bij ons thuis in die periode geschilderd heeft. Hij heeft het gesigneerd op 15-1-1945 met H.C.A. van Straten. Hij was getrouwd met een dochter van De Jong van De Jong Tours.
Florijn heette in de volksmond het akkefietje, omdat hij altijd zei: Ik had vanmorgen weer een akkefietje. En soms zei hij in plaats daarvan ook "gevalletje", meen ik me te herinneren. Als ik me verder goed herinner was hij diender in Rijsoord. Aan het verschil in insigne op de pet van pa van Straten resp. Florijn kun je ook zien, wie er hoger was.

H.C;A van Straten zat aanvankelijk in zijn korps te Ridderkerk, heeft gesolliciteerd in Haren (Gr.) en de gemeente Rheden (bij Arnhem). In 1951 is hij in Velp (gem. Rheden) terecht gekomen waar hij het tot adjudant en chef van verkeer heeft gebracht. Is in 2009 (een half jaartje na zijn vrouw overleden. Met vriendelijke groet, Arend-Jan van Straten Velp
Info van hr Kruithof en Arend Jan van Straten

Vorige

Volgende

Heeft u op- of aanmerkingen of heeft u
aanvullende informatie over deze foto?