Gereformeerde kerk uit 1881

Foto uit 1910
De Gereformeerde kerk, gebouwd in 1881(? ) was eerst niet zo groot als hier is afgebeeld. Het stuk met het torentje en de drie ramen is er pas in 1903 tegen aangebouwd. Vóór die tijd lag de voorgevel van de kerk in één lijn met de pastorie. Een opmerkzame beschouwer zal in de mening verkeren dat het aangebouwde stuk niet zo haarzuiver in één lijn met het oude gedeelte ligt. De daklijst schijnt iets te hellen. Nou, u hebt gelijk hoor. De architekt had zich wat vergist in het draagvermogen van de bodem ter plaatse van de gedempte dijk-sloot. Met een paar grote ijzeren trekstangen en bussen om de pilaren heeft men weten te voorkomen dat de voorgevel zou afscheuren. De kerk heeft men nog tot in 1960 kunnen gebruikenen is in 1962 afgebroken ivm reconstructie van dijk.

George Ross schrijft:
Mijn grootvader is Joseph Eijkenaar. Ik heb altijd gehoord dat die trekstangen in de kerk door hem (of onder zijn leiding) zijn aangebracht. Hij had toen zijn scheepswerf (naast de werf van Schram) al aan Schram verkocht en woonde op Bolnes.

Simon Belder schrijft
Jarenlang gekerkt. Mijn oma- en moeder op 8 jarige ! leeftijd- maakte de kerk in de crisistijd voor een habbekrats schoon. Vaak op de knieen! Mijn Oom Teunis Huizer, is er jarenlang Koster geweest

In de pastorie heb ik mijn eerste herrinerngen opgedaan, een jaar gewoond. Wel raar is dat pastorie foto niet overeenkomt met later foto's 1219.702.040.jpg links vna de 3 ramen is later een stuk blinde muur geworden