Nassaustraat - 1955/60 vanaf Margrietstraat

Foto is genomen vanuit de Margrietstraat met links de Bakkerij van Joop van Vliet (daarvoor bakker Hokke)en rechts de bloemenwinkel van Wim van Putten. Op de achtergrond de kranen van de Scheepswerf De Groot en Van Vliet

Met Ridderkerk had de Nassaufamilie nog een bijzondere band als leenheer. In 1554 geeft Prins Willem de heerlijkheid Ridderkerk aan Johan van Merode die zijn moeder Francoise van Brederode hier opvolgt. Later is nog Justinus van Nassau, admiraal van Zeeland en gouverneur van Breda, zoon van Prins Willem, gehuwd met Anna van Merode, dochter van de hiervoor genoemde ambachtsheer van Ridderkerk Johan en zijn vrouw Margaretha van Pal-landt. Met de aanleg van de Prinses Margriet- (ook de Marijke- en Irene-) straat werd begonnen in 1947. De Pr. Margrietstraat is bij de uitbreidingen van 1957, toen ook de Hollandsestraat werd aangelegd, verlengd tot de Reyerweg.