Boerderij Eben Heazer Lagendijk 78

Men ziet men in de omgeving van deze arbeidershuisje's geen bebouwing. Kijkt men goed op de foto van boerderij Van Nes dan ziet men links net onder de boomtak een zijgevel, dakdeel, bovenraam en nog net een schuinaflopend gedeelte van een klompenhokje.
Dit zijn waarschijnlijk de 3 arbeiderswoningen die staan op boven genoemde foto's.
Hier woonde in het middelste huisje een super klein vrouwtje. Stijntje Wols slecht 4 turven hoog.

Mogelijk had van 't Zelfde toch enkele huisje maar dan naast zijn boerderij.
Ze stonden tussen de boerderij van van 't Zelfde en van Nes in en wel op de plaats waar nu de Frans Halsstraat loop, haaks op de Lagendijk.
Waarschijnlijk zijn de namen van Van Os en Rijsdijk aan dit buurtje verbonden.
Nog nader de vader/moeder van politieagent Rijsdijk en de onderons bekende vogelman Henk van Os zijn schoonmoeder. Deze huisjes zijn afgebroken.
Toen ze weg waren kon je goed zien dat de Lagendijk nog een echte "dijk" was.
Het hoogte verschil tussen de dijk en en de "polder" was bij de dijk wel 3 meter en liep langzaam af.
Men was toen schijnbaar ook al zuinig en hebben in plaats van zand eerst het grootste gedeelte van het gat opgevuld met balen turfmolm.
Dit waren vierkante geperste balen met een aantal latten er over die het geheel met ijzerdraad stevig bij elkaar hielden.
Daarna letterlijk zand er over en klaar.
Men had echter buiten de waard gerekend.
Want Smit Slikkerveer had een enorme generator gebouwd en die moest met een enorme dieplader worden vervoerd, door Stoof Breda.
Het ging allemaal goed als men maar bleef rijden.!
Aan gekomen bij de Govert Fohilstraat moest men over de Lagendijk naar de Geerlaan.
Een uitstekende nieuwe straat, oplopend , beetje gas bij en hoe het noodlot zich heeft voltrokken is niet duidelijk, misschien even te zacht gereden of stilgestaan?
Maar daar ging het hele zaakje tot op de bodem van de dieplader op het wegdek.
Alle turfmolmbalen ten spjit, goedkoop was duurkoop.

Het halve Ridderkerk liep uit en een arsenaal van met zand geladen vrachtwagens heeft het zaakje uiteindelijk vlot gekregen.
De oude Ridderkerkers kennen het nog wel, waarschijnlijk Piet de Jong , Arie Hak, Paul Bestebreurtje e.d.